Zanzibar

Næste morgen blev vi afhentet kl. 10.00 og kørt til lufthavnen. Ikke særlig stor lufthavn, men til gengæld lettere kaotisk. Efter gennemlysning og aflevering af bagage, blev alle passagerer sendt ud på pladsen, hvor man kunne søge ly for solen under et forholdsvis lille halvtag. Her kunne man så vente på at en repræsentant for ens flyselskab kom og råbte, hvilket fly der afgik næste gang.
Vores fly, fra Precision Air (!), var selvfølgelig forsinket og da der endelig kom en repræsentant fra dem, var det med besked om, at på grund af overvægt på flyet, ville en del af bagagen ikke komme med flyet. Derefter kunne vi endelig lette mod Zanzibar.
Vi var jo forberedt, så ikke voldsomt overraskede over, at vores bagage ikke var med flyet. Vi måtte så bruge en del tid på at melde dette til servicekontoret, sammen med mange andre. De lovede dog, at bagagen ville komme med et senere fly samme dag og blive bragt til hotellet.
Vores mand, der skulle hente os, stod udenfor lufthavnen og kørte os til vores hotel i Stone Town. Det var nok det ringeste hotel, vi oplevede på turen, men der var dog en seng og et badeværelse.

Heldigvis ingen grund til at opholde sig på hotellet, så vi gik en tur i byen, ned mod havnen og stranden. Fantastisk liv og rigtigt mange, der gerne ville arrangere den ene eller anden tur for dig.

Vi fandt et dejligt sted, hvor vi kunne nyde solnedgangen over havet over en skøn cocktail.

Vi måtte desværre konstatere, at vores bagage stadig ikke var ankommet. En henvendelse til rejsebureauet gjorde, at agenten tog kontakt til de, der skulle levere bagagen, og de lovede, at den ville være fremme inden kl. 22.00 – hvilket den selvfølgelig ikke var!

Morgenmad på hotellet

Under morgenmaden næste morgen kom vores receptionist og oplyste, at vores bagage var lige ved at ankomme, men at chaufføren åbenbart ikke kunne overkomme at køre hele vejen hen til vores hotel. Preben måtte derfor gå med ham til et nærliggende hotel for at hente vores rygsække. Men i det mindste fik vi da endelig vores ting.

Stone Town er en gammel bydel i Zanzibar City, der består af gamle, ikke vedligeholdte huse, og hundredevis af små gader, der går på kryds og tværs. Det charmerende er faktisk bare at kaste sig ind i området og fare vild i alle de små gader. På et eller andet tidspunkt rammer man enten havet eller en stor hovedvej, der går gennem Zanzibar City, hvorefter man igen kan orientere sig.

I stort set alle de små gader er et hav af handlende, der forsøger at lokke dig ind i netop deres forretning. Det krævede lige lidt øvelse at komme forbi alle sælgerne, men vi blev ganske ferme til det til sidst.

Vi lod os lokke til en udflugt til Prison Island en halv times sejllads fra Stone Town, med tilhørende snorkling i nærheden af øen. Prison Det er en ø, hvor der for 150 år siden blev bygget et fængsel, men som aldrig nåede at blive taget i brug som fængsel, fordi slaveriet officielt blev afskaffet på nogenlunde samme tid. Den blev så i stedet brugt som karantæneområde for syge mennesker, der ankom til Zanzibar.

Øen er mest af alt kendt for sine kæmpe landskildpadder. Der bor i hundrevis af dem, og nogle af dem er næsten 200 år gamle. De lever dog ikke frit på øen, men går i store indhegninger og er vel mest af alt en turistattraktion.

Vores guide til øen virkede mest af alt som én, der bare ville have turen overstået og kaldte højlydt på os, hvis han syntes vi gik for langsomt. Så det var selvfølgelig et tidspunkt, hvor vi pludselig fik lyst til at fotografere blomster og stoppe bare for at nyde udsigten.

Prison Island

Da vi sejlede derfra igen, viste det sig, at da vi ikke havde eget snorkling-udstyr med, så kunne vi ikke snorkle. Guiden havde ikke medbragt noget, så vi kunne bare sejle tilbage til Stone Town. En skuffende tur og Prison Island er i øvrigt ikke en tur, vi kan anbefale at bruge penge på. Vi har dog efterfølgende fået at vide, at netop snorkling er den store værdi af turen.

Vi fik gået rigtigt mange skridt i Stone Town og besøgt mange små butikker, byens store marked, en fiskeauktion og et dejligt kaffested, hvor de selv ristede kaffen.

Zanzibar har en dyster historie, hvad slaveri angår. Næsten alle slaver, der blev udskibet fra Afrika mod øst, blev handlet og udskibet fra Zanzibar. Et fint museum fortæller historien om slaveriet og hvem der egentlig var, der handlede med disse mennesker og om hvor usselt de blev behandlet.

Selv om det jo ikke er nyt, overraskede det os lidt alligevel, hvor stor en rolle afrikanerne selv spillede i slaveriet, hvor det primært var afrikanere, der tog andre afrikanere til fange og solgte dem som slaver til europæere og især arabere.

En svensk kunstner har lavet et monument over slaveriet, der står udenfor museet. Omkring halsen på statuerne er lagt de lænker, der blev brugt til slaverne.

Stone Town er en meget spændende by, som man sagtens kan bruge nogle dage på bare at gå rundt og opleve.

Vores strandhotel

Nu var det så til gengæld blevet tid til turens sidste del, nemlig strandferie i den nordlige del af Zanzibar. Vi blev kørt til vores hotel, der lå nede ved stranden, hvor vi fik vores store hytte, der lå næsten nede ved vandet. Restaurant og bar lå tæt på vandkanten.

De næste par dage gik derfor med lange vandreture langs stranden og afslapning samme sted – og så naturligvis badning i det Indiske Ocean.

Børnene samler seafood på stranden

Endnu engang blev vi tilbudt at komme på en snorklingtur, og klog af skade sikrede vi os, at udbyderen havde al udstyr med. Vi sejlede fra stranden og efter et par timers sejllads kom vi til et lille koralrev, hvor vi kunne snorkle. Det var herligt at plaske rundt i vandet og nyde de flotte farver på rev og på fisk, som åbenbarede sig under vandet.

Frokosten blev indtaget på stranden, hvor arrangørerne havde kogt ris og dampet fisk og hvor vi kunne slappe lidt af, inden vi skulle sejle tilbage til hotellet.

Aftenstemning på hotellet med udsigt til bar og strand

En skøn måde at slutte sin fantastiske ferie på, hvor der var tid til afslapning, gåture, læsning af bøger m.v.. Mandag var det dog tid til at pakke rygsækken og gøre klar til hjemturen. Vi skulle dog først afsted om aftenen, så vi fik hele dagen på stranden. Hotellet havde fint sørget for mulighed for et bad, inden vi rejste, så efter tøjskifte kunne vi så sætte kursen mod Zanzibar lufthavn og hjemturen via Dubai.